Vitaminer mot stress och ångest

Uncategorized

Vitaminer mot stress och ångest

Stress och ångest drabbar alla ibland, vissa drabbas oftare än andra. Ofta har det med yttre omständigheter att göra, men det kan även ha att göra med att du har brist på en viss vitamin eller mineral som gör att din kropp får svårare för att hantera stress och ångest.




Innan du börjar experimentera själv bör du rådfråga en läkare. De tre vanligaste folk har brist på kan du läsa om bland de bästa kosttillskotten.

Här nedan ska vi gå igenom vilka vitaminer och mineraler som är bra mot stress och ångest, innan du köper tillskott kan du forska i om du kan förändra din kost istället för att på så sätt få i dig mer av vissa vitaminer/mineraler. Och vi råder dig också att fråga läkare, och inte överdosera om du köper kosttillskott.

Vitaminer/Mineraler mot stress och ångest

C-vitamin
Förmodligen det mest kända vitaminet, och det är det av en anledning såklart. Viktigt att få i sig.
Vitamin C hjälper till att stärka immunförsvaret och bekämpa stress. C-vitamin är särskilt känsliga för nikotin. En enda cigarett kan bryter kroppen av 25 mg av detta vitamin. Är du rökare bör du fundera på om du kanske saknar vitamin C. Effektivt mot ångest också är vitamin C. Det spelar en central roll i en väl fungerande hjärnas kemi. Köp kvalitet hos Bodystore.com

B-vitaminer
Vitamin B är bland de bästa ångestbekämparna, som gör att nervsystemet fungerar smidigt. B-vitaminer är nödvändiga för att upprätthålla ett väl fungerande nervsystem. Brister av Vitamin B kan leda till ångest, irritabilitet, rastlöshet, trötthet, etc.
B-vitaminer är erkänd som ångestdämpande vitaminer. B-vitaminer och dopamin och serotonin har direkt koppling. De spelar också en viktig roll i stresshantering. Många saker kan tömma dig på B-vitaminer, tex stress, alkohol, rökning, koffein och mediciner. Det är inte heller lätt att b-vitaminer lagras i kroppen. Vitamin B hjälper det centrala nervsystemet.
När din kropp går igenom stress tömmer den lagren på på B-och C-vitaminer snabbt.

Magnesium
Sov bättre, bli mindre trött, gör så din hjärna fungerar bättre, bli av med stress och hjälp din hälsa med magnesium. Stress ökar behovet av magnesium och därför kan tillskott av magnesium vara bra att ta.
Stress kan vara en orsak till magnesiumbrist, och brist på magnesium tenderar att förstora reaktionen på stress och därmed förvärras problemet.
Kronisk stress dränerar din kropp på magnesium. Ju mer stressad du är, desto större förlust av magnesium. Magnesiumbrist kan ge oro, irritation, sömnsvårigheter. Enkelt sagt kan man säga att magnesium gör att du slappnar av.

Omega 3
Omega-3 fiskolja kan hjälpa mot depression och minskar stress och aggressivitet. Och kan hjälpa en person att tänka klarare och få bättre humör.

Zink
För lite zinkförvärrar dessutom effekterna av stress på kroppen och påskyndar åldrandet. Tillräckligt med zink är nödvändigt för optimal fysisk prestation, energi, och kroppssammansättning.

Grönt te
Innehåller L-Theanin, en aminosyra som finns i grönt te, är bland de bästa ångestdämpande kosttillskotten.



Detta inlägg har blivit läst 6555 gånger!