Kan inte sova

Kan inte sova

Kan inte sova

Kan du inte sova? Kanske klockan är 02.45 och du har gett upp och satt dig vid datorn istället för att söka på just denna frasen “kan inte sova“.
Att inte kunna sova är något som händer alla ibland. Och det finns tips för att kunna sova bättre.


  •  Passa på att vara ute i solen under dagen. Titta inte direkt in i solen så klart. Men att vara ute i solen under dagen kan hjälpa till att återställa dygnsrytmen.
  • Undvik att ta tupplurar mitt på dagen. Du bör spara din sömn till natten för att lättare komma in i dygnsrytmen.
  • Ha svalt och behagligt i rummet när du ska sova.
  • Ha inte för överstimulerande aktiviteter innan läggdags som promenader, TV, telefonerande etc.
  • Läs en tråkig bok för att somna. Klassisk lösning.
  • Läs detta också om att somna.
  • Gå till sängs och gå upp vid samma tider. Allt handlar om att ställa in kroppen på en dygnsrytm.
  • Motionera, ät nyttigt och ta hand om dig både fysiskt och psykiskt.
  • Ha rutiner innan läggdags. Som att ta ett bad, dricka ett glas mjölk mm för att förbereda kroppen på att det är dags att sova snart.
  • Träna inte för nära inpå läggdags. Tre timmar efter avslutad träning bör ha passerat innan läggdags.
  • Tänk på vad du äter. Socker och kaffe kan hålla dig vaken onödigt länge.  Även huvudvärkstabletter kan innehålla koffein.
  • Rökning och nikotin kan också hålla dig vaken.
  • Drick inte för mycket innan läggdags för att undvika att behöva springa på toaletten.
  • Går du upp för att kissa så försök att inte tända upp för mycket lampor. Ljus gör att kroppen börjar vakna igen.
  • Satsa på din allmäna hälsa. Kanske har du mycket stress och oro i ditt liv? Kanske behöver du bättre självkänsla.
  • Har du vitamin/mineralbrist? Extra intag av vitaminer och mineraler kan behövas. Tex magnesium. Obs tala med en läkare innan du börjar inta något tillskott.
  • Skriv ner dina tankar som stressar dig. Och skriv även upp vad du är tacksam för. Att få sina tankar nerskrivna på ett papper kan hjälpa till att släppa taget ett tag. Tänk att “nu är det nerskrivet, jag löser det imorgon, nu försvinner jag in i drömmarnas värld ett tag”
  • Fokusera på din andning. Meditera, slappna av.
  • Få inte panik om du inte kan sova. Kroppen vilar även utan sömn. Att stressa upp sig för att inte kunna sova blir en ond cirkel. Acceptera att du inte kan sova och tänk bara på att ha det skönt i sängen och vila på det sättet.
  • Lyssna på lugnande, avslappnande musik och ljud.
  • Kan du inte sova så gå upp igen ett tag. Men gör inga upppiggande aktiviteter.
  • Har du stora problem med att sova bör du tala med en läkare.


2400
5

Detta inlägg har blivit läst 6741 gånger!