Kan inte läsa
Kan du inte läsa? eller du vill hjälpa någon annan som inte kan läsa? Här nedan ska vi gå igenom lite tips för den som inte kan läsa.
Vem som helst kan lära sig att läsa, oavsett ålder eller erfarenhet från skolan. Vissa behöver bara mer hjälp än andra.
- Lära syn-ord. ”Syn-ord” är ord som måste läras utantill, eftersom de avviker från de normala reglerna för stavning. Många syn-ord som ”kiosk”, ”tjuv” och ”skynda” kan också vara ord som förekommer ofta. Av denna anledning är det mycket viktigt att läsarna omedelbart kan att känna igen dessa ord när de stöter på dem i en text. För att lära ut syn-ord försök associera varje ord med en illustration. Visa elever illustrationer av syn-ordet tillsammans med sina egna versioner hjälper dem att göra viktiga kopplingar mellan föremålet och ordet. En färgstark bild och ordet skrivet i det är ett utmärkt verktyg. Repetition är viktigt för att lära sig.. Nybörjarläsare bör ges möjlighet att läsa och skriva ett nytt syn-ord flera gånger. Den repetitiva läsning av texter som har vissa syn-ord är en bra strategi för att hjälpa eleverna fästa dessa ord i minnet.
- Bygg upp ett ordförråd. En elevs läsningsvokabulär definieras som det antal ord som de känner till och förstår när de läser. Utöka din elevs ordförråd för att lära dem hur man läser. Ju bredare deras ordförråd är, ju mer avancerade texter kommer de att kunna läsa och förstå. Du kan hjälpa din elev att förbättra sitt ordförråd på flera sätt: Genom att uppmuntra dem att läsa så mycket som möjligt och att variera typen av text de läst är ett sätt. När du läser så be dina elever att understryka varje ord som de inte kan, då kan du förklara eller hjälpa dem att kolla upp innebörden i ordboken senare. Lär dem de definitioner av ord eller andra attribut för ord, till exempel betydelsen av gemensamma rötter, prefix och suffix. Använda assosationsmetoder för att hjälpa eleverna göra kopplingar mellan vad de kan och ord de inte kan. Para ihop ett nytt ord med en känd synonym är ett exempel.
- Få bättre flyt. Flyt är förmågan att läsa snabbt och exakt, med lämplig rytm, intonation, och uttryck. Nybörjarläsare har inte denna förmåga. De kämpar ofta med texter som ligger utanför deras ”bekvämlighets” nivå. Utan flyt kommer en läsare fokusera all sin energi att på rätt sätt uttala orden framför dem, snarare än att förstå deras innebörd. När detta händer kommer inte läsaren att förstå innebörden av texten, vilket gör det meningslöst att läsa det. Det är därför att få bättre flyt är så viktigt. Elever som inte har bra flyt kommer att tveka när de läser, och inte kunna att förstå orden eller förstå skiljetecken. Andra kommer att läsa utan uttryck eller ändra deras tonläge och rusa genom orden utan att tänka på deras innebörd. Det bästa sättet att främja flytet för nybörjare är genom upprepad läsning. I upprepad läsning läser eleven en text flera gånger medan läraren ger feedback om dess snabbhet och noggrannhetsnivå. Och läraren hjälper till med svåra ord och visar flytande läsning. Det är också viktigt att se till att eleven är bekväm med olika typer av uttal. Se till att din elev vet hur skiljetecken som ett kommatecken, en punkt, ett frågetecken och ett utropstecken kommer att påverka flödet och intonation i sin läsning.
- Öva läsförståelse. Läsförståelse är processen att konstruera innebörd av vad som läses. För att förstå en text måste en läsare associera orden de läser med dess faktiska innebörd. Att få din elev att förstå texten de läser är ditt främsta mål som lärare. För utan förståelse är läsning meningslöst. För att testa din elevens framsteg måste du bedöma deras läsförståelse. Vanligtvis kan detta göras genom att be din elev att läsa och svara på frågor om vad de har läst. Till exempel med flervalsfrågor, korta svar, och fyll-i-tomma rutor frågor. Du kan också bedöma din elevs förståelse genom att ställa frågor till dem när de läser, be dem att ge dig en sammanfattning av vad de just har läst och genom att observera dem när de läser.
Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa Kan inte läsa